Viete, čo musíte spraviť aby ste sa stali dobrým hráčom? Trénovať, trénovať a trénovať! Nič viac, nič menej. Ak chcete niečo dosiahnuť, musíte trénovať, bez toho to nejde. Šípkarský tréning môže mať viacero podôb. Podobne však, ako futbalisti nehrajú počas tréningu len modelované zápasy, ale snažia sa rôznymi tréningovými cvičeniami “vymakať” všetky situácie, ktoré ich môžu postretnúť v ostrom stretnutí, tak by mal aj šípkar venovať v tréningu pozornosť jednotlivým aspektom hry.

Na tento účel sú vhodne špecializované tréningové plány, ktoré vám počas tréningovej jednotky pomôžu zapracovať na všetkých častiach vašej hry a tým vám umožnia stať sa lepším hráčom. Ako by mal taký tréningový plán vyzerať, sa môžete pozrieť v nasledujúcich riadkoch.

 

Warm Up – Rozcvička

Ešte predtým, než začnete hádzať, tak by ste mali na tréning pozitívne naladiť. Pustite si napr. dobrú hudbu, veď predsa idete robiť niečo, čo máte radi, a čo vás baví.

Na začiatok tréningu je dobré sa rozhádzať, najlepšie hodiť si pár šípok po celom terči. Treble 20, treble 6, single 11, je jedno, čo si zvolíte. Hlavne by ste sa mali sústrediť a snažiť sa daný segment aj trafiť. Skúste sa tak rozhádzať 5 minút a potom pristúpte k prvej hre.

 

Skórovanie cez Bull

Hádzanie na stred terča má niekoľko pozitív. Okrem toho, že zlepšuje zgrupovanie vašich šípok (to je dosť podstatné, ak chcete hádzať 180-ky), tak sa ním pripravíte na turnaje, ktoré sa hrajú krátkym formátom a kde to, či do zápasu začínate môže rozhodnúť o vašom úspechu, či neúspechu.

Princíp hry:

Ak trafíte “SB” získate 1 bod, ak zasiahnete “DB” získavate 2 body. Ak trafíte všetky 3 šípky do niektorého zo stredových segmentov, pripočítajte si v tomto kole 2 body naviac. V prípade, že netrafíte ani jednou šípkou stredové pole, vráti sa vaše skóre na 0 a začínate odznova.

Príklad:

1.kolo

#1 šípka: mimo
#2 šípka: SB
#3 šípka: mimo

za toto kolo máte 1 bod

2. kolo

#1 šípka: SB
#2 šípka: DB
#3 šípky: SB

za toto kolo máte 4 body + 2 body bonus, takže celkový súčet 7 bodov

3. kolo

#1 šípka: mimo
#2 šípka: mimo
#3 šípky: mimo

0 zásahov, takže skóre sa vynuluje a začínate odznova

Dôležité:

Nie je tu stanovené skóre aké potrebujete dosiahnuť. Jednoducho hádžte a zlepšujte sa. Ak vás prepadne frustrácia, tak skončite a presuňte sa k hlavnej časti tréningu. Frustrácia je to posledné, čo potrebujete. Vaším cieľom je sa tréningom baviť a to vás hlavne motivuje k tomu, tráviť pred terčom hodiny a hodiny.

 

Hlavná časť

 

Single segmenty

Je veľmi dôležite získať sebavedomie nielen pri zasahovaní double a treble segmentov, ale aj pri single. V rozhodujúcich momentoch zápasov, mnoho amatérskych hráčov zlyhá práve  pri tom, že nezasiahne správny single a pripraví sa o možnosť zavierania.

Princíp hry:

Sústreďte sa len na väčší single segment. Začnite od “1”. Ak ste ju zasiahli pokračujte ďalej na “2”, “3”, “4”. Ak v postupnosti niektoré číslo miniete, začnite následne od väčšieho single segmentu “20” a choďte cez “19”, “18”, atď.. Ak miniete číslo v tejto postupnosti, začínate znova od “1”. Počíta sa len väčší single segment. Treble a double sa rovnajú zásahu mimo.

Skúste si túto hru 15-25 minút. Možno sa v počiatkoch dostanete maximálne po single 8, ale po pár dňoch budete schopný posúvať vaše “rekordné” skóre vyššie.

Dôležité:

Ak vás prepadne frustrácia, tak skončite a presuňte sa k inej hre. Frustrácia je to posledné, čo potrebujete. Vaším cieľom je sa tréningom baviť a to vás hlavne motivuje k tomu tráviť pred terčom hodiny a hodiny.

Prestávka

Po tejto hre sa môžete vrátiť na 5 minút  ku “Skórovaniu cez Bull”. Ide hlavne o to aby ste zostali sústredení, popr. znova zamerali pozornosť, ak ste napríklad hrali predchádzajúcu hru pridlho.

 

Double, double a ešte raz double

Dôležitosť doublov netreba pripomínať.

Princíp hry:
Túto rutinu používal napríklad Andy Fordham. Začínate prvou šípkou na “D1” , pokračujte druhou šípkou na “D2”, treťou na “D3”. Vždy len jedna šípka na jeden konkrétny double.

Príklad:

1. kolo

D1: mimo
D2: zásah
D3: mimo

2.kolo

D1: zásah
D3: mimo
D4: mimo

 3. kolo

D3: zásah
D4: zásah
D5: mimo

 4.kolo

D5: mimo
D6: mimo
D7: zásah

 5. kolo

D5: zásah
D6: mimo
D8: zásah

Vidíte, že vždy hádžete 3 šípky na 3 konkrétne double. Ak sa dostanete k “D20”, končíte hru s “DB”.
Myslíte, že to je všetko? Omyl! Teraz to isté ale v opačnom poradí od “D20, “D19”, “D18”, ak sa dostanete k “D1”, končíte hru podobne ako v prvom prípade cez “DB”.

 

Zapracuj na veľkých číslach

Teraz je čas popracovať aj na skórovaníSústreďte sa na treble segmenty od “20” do “15”.Ak trafíte treble pripíšete si 3 body, ak double tak 2 body a v prípade single 1 bod. Ak trafíte mimo,  vaše skóre sa vynuluje.

Príklad

1. kolo: T20, S20, S20 máte 5 bodov
2. kolo: S20, S20, S20 máte 8 bodov
3. kolo: S5, T5, T20 máte 3 body

Túto hru môžete hrať ako dlho chcete a na ktoromkoľvek segmente. Nezabúdajte však meniť jednotlivé segmenty od “20” do “15”.

Dôležité:

Ak vás prepadne frustrácia, tak skončite a presuňte sa k inej hre. Frustrácia je to posledné, čo potrebujete. Vaším cieľom je sa tréningom baviť a to vás hlavne motivuje k tomu tráviť pred terčom hodiny a hodiny.

 

Záver – rozličné hry

Po odohratí predchádzajúcich rutín, by ste si na záver tréningu mali zahrať niekoľko kratších hier.

Ideálne sú napr. “41”, “110”, “dokolečka dokola”.

 

Dokolečka dokola

Začínate na segmente “1”, ak trafíte treble posuniete sa na “4”. Ak trafíte “S4”, posuniete sa na “5”. Poslednou šípkou zasiahnete “T5” a presúvate sa na “8”. Prvá šípka mimo, druhá mimo, tretia “S8”, pokračujete segmentom “9”. Takto pokračujete až po “20”, hra končí zásahom na Bull, nezáleží či “SB” alebo “DB”.

 

41

Začínate so skóre 41 a vašou úlohou je ho zavrieť na 3 šípky. Ak sa vám to podarí pripočítate si k skóre 10 a zavierate v ďalšom kole 51. Ak sa vám to nepodarí, zavierate v ďalšom kole 50. Ak znova miniete, klesnete na 49 atď..

Dôležité: Ak po 2 šípkach budete mať na konte nepárne číslo, môžete si číslo zachrániť zásahom na “DB”. V tom prípade zostávate na 49 a môžete sa ho znova pokúsiť zavrieť na 3 šípky.

 

110

Máte 9 šípok na to aby ste zavreli 110, ak sa vám to podarí posuniete sa na 120, potom na 130 atď.. Ak nie, začínate znova na 110.

Dôležité:

Ak vás prepadne frustrácia, tak skončite. Vyskúšajte niektorú z iných hier, či si dajte prestávku. Frustrácia je to posledné, čo potrebujete. Vaším cieľom je sa tréningom baviť a to vás hlavne motivuje k tomu tráviť pred terčom hodiny a hodiny.

2 KOMENTÁRE

  1. Díky za tipy. Líbí se mi trénink na doubly. Jen jsem na konci zaváhal… co se zbylými šipkami při trénování double, když už mi chybí třeba jen D2 a D25 nebo jen D25?

    • Ak vám zostavá D2 a Bull, tak to môžete vyriešiť tak, že prvú šípku pošlete na D2, druhú na Bull a tretiu môžete znova na D2, ide o to aby tam bol ten “switch” medzi segmentami a museli ste sa zamerať na mierenie. Ak zostáva len Bull, môžete si k zvyšným šípkam doplniť nejaké ďalšie double podľa výberu.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.